Jaarstukken 2019

Schoon, heel en veilig

Beheer openbare ruimte

Wat heeft het thema gekost?

Toelichting noemenswaardige afwijkingen

  • Onderhoud groen (nadeel van € 186.000 incidenteel op de lasten): De uitvoering van de blokhagen bij de Maasboulevard was gepland voor 2018, maar is in 2019 uitgevoerd. Ook is er naast het maaibestek veel meerwerk uitgevoerd i.v.m. de gewijzigde omstandigheden van het klimaat. Voorgesteld wordt het tekort te verrekenen met de egalisatiereserve Beheer.
  • Onderhoud openbare verlichting (nadeel van € 126.000 incidenteel op de lasten): Het nadeel van € 84.000 wordt veroorzaakt door het vervangen/reparaties vanwege diverse schade’s waarvoor deels een vergoeding is ontvangen. Hiernaast is voor de vervanging naar Led verlichting al een bezuiniging verwerkt op de energielasten van € 30.000 terwijl dit niet eerder dan vanaf 2020 plaats zal vinden. Voorgesteld wordt het nadeel te verrekenen met de egalisatiereserve Beheer.
  • Groot onderhoud openbare verlichting (nadeel van € 234.000 incidenteel op de lasten): In het najaar is versneld gestart met het vervangen van de oude sox naar Led verlichting omdat deze niet meer leverbaar waren. De planning was dit uit te voeren in 2020/2021. In de begroting was hier nog geen rekening mee gehouden. Voorgesteld wordt het nadeel te verrekenen met de egalisatiereserve Beheer.
  • Hoofdriool (voordeel van € 127.000 incidenteel op de lasten): In 2019 zijn de kosten voor onderhoud, reiniging en inspecties in totaal € 127.000 lager dan in het Gemeentelijk Rioleringsplan was opgenomen. Het voordeel is toegevoegd aan de voorziening Riolering.
  • Voorziening riolering (nadeel van € 163.000 incidenteel op de lasten en een voordeel van € 86.000 incidenteel op de baten): In de begroting was uitgegaan van hogere lasten dan baten, waardoor een onttrekking aan de voorziening Riolering zou plaatsvinden van € 86.000. Door de lagere lasten voor de gemalen en het hoofdriool is er een bedrag van € 163.000 meer gestort in de voorziening Riolering.
  • (Groot) onderhoud spelen / uitvoeringsplan spelen 2019 (voordeel van € 201.000 incidenteel op de lasten): Omdat de laatste werkzaamheden uit het uitvoeringsplan 2019 van dit plan niet uitgevoerd konden worden is € 60.000 overgeheveld naar 2020. Hiernaast speelt ook de PFAS problematiek een rol in diverse vertragingen. Het restant van het voordeel wordt verrekend met de egalisatiereserve Beheer.
  • Aanpak zwerfvuil (nadeel van € 109.000 incidenteel op de lasten en een voordeel van € 189.000 incidenteel op de baten): Via de VNG is in 2018 een doeluitkering ontvangen t.b.v. het zwerfvuil. De uitgaven kunnen t/m het 1e kwartaal 2020 plaatsvinden. Verantwoording hierover zal in het 2e kwartaal 2020 plaatsvinden. Aan de raad wordt voorgesteld het saldo over te hevelen  naar 2020.
  • Wijkuitvoeringsplan de Akkers (voordeel van € 122.000 incidenteel op de lasten en een voordeel van € 25.000 incidenteel op de baten): De uitvoering van een speelplaatsvoorziening aan de Saffraan/Majoraandonk heeft nog niet plaatsgevonden vanwege de PFAS problematiek. Aan de raad wordt voorgesteld de kosten hiervoor ad € 17.000 over te hevelen naar 2020. Vanaf 2020 is dit budget niet meer beschikbaar i.v.m. het aflopen van de WUP de Akkers.
  • Groot onderhoud verhardingen (voordeel van € 452.000 incidenteel op de lasten): De geplande asfaltwerken voor 2019 aan de Schouw, Ganzenjager en Ouverturelaan/Hoornbaan zijn in de voorbereiding vertraagd waardoor uitvoering in 2020 zal plaatsvinden. Voorgesteld wordt het voordeel te verrekenen met de egalisatiereserve Beheer.
  • Dagelijks onderhoud verhardingen (nadeel van € 600.000 incidenteel op de lasten en een voordeel van € 41.000 incidenteel op de baten): In het laatste kwartaal van 2019 zijn nog herstraatwerken (onder andere de Maasboulevard) opgepakt die niet in de begroting waren opgenomen wat zorgt voor een overschrijding. Daarnaast is er in 2019 planmatig klein onderhoud aan asfalt uitgevoerd dat ook niet in begroting was opgenomen. Het nadeel wordt verrekend met de egalisatiereserve Beheer. De extra gemaakte kosten voor het herstel van een nieuw aangelegde weg zijn op de aannemer verhaald. Voorgesteld wordt het voordeel te verrekenen met de egalisatiereserve Beheer.
  • Metro-busstation (voordeel van  € 135.000 incidenteel op de lasten): In de Perspectiefnota 2020 is een structureel budget van € 135.000 beschikbaar gesteld voor de herstructurering van het metro-busstation. In 2019 zijn hiervoor nog geen uitgaven gedaan. Aan de raad wordt voorgesteld dit budget over te hevelen naar 2020 in het kader van Nissewaard 2040.
  • Groot onderhoud CTK (voordeel van € 164.000 incidenteel op de lasten): Het geplande onderhoud is stop gezet met de huidige aannemer ivm met wanprestaties. Begin 2020 zal dit opnieuw op de markt gezet worden. Voorgesteld wordt het voordeel te verrekenen met de egalisatiereserve Beheer.
  • Afval (nadeel van  € 115.000 incidenteel op de lasten en een voordeel van € 21.000 incidenteel op de baten en een voordeel van € 100.000 incidenteel op reserves): De overschrijding op de lasten met betrekking tot afval wordt met name veroorzaakt door hogere verwerkingskosten. Dit wordt veroorzaakt door hogere tarieven van de afvalverwerking mede door de hogere afvalbelasting. Voorgesteld wordt het kleine voordeel op de baten en het nadeel op de lasten te verrekenen met de reserve Afvalstoffenheffing.
  • Meer bomen meer groen (voordeel van € 198.000 incidenteel op de lasten): In 2018 heeft de raad de herijking van de Meerjarenvisie Stadscentrum Spijkenisse vastgesteld. De herijking voorziet in diverse maatregelen gericht op het verbeteren van het economisch functioneren van het stadscentrum. Een van de maatregelen is om meer bomen en groen aan het centrum toe te voegen. De werkzaamheden zijn gestart in 2019, maar lopen door in 2020. Aan de raad wordt voorgesteld het budget over te hevelen naar 2020.
  • Mutaties reserve beheer (nadeel van € 189.000 incidenteel op de baten en een nadeel van  € 52.000 incidenteel op de lasten): Voorgesteld wordt een aantal voor- en nadelen met betrekking tot het beheer van de openbare ruimte te verrekenen met de egalisatiereserve Beheer.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2020 13:02:46 met de export van 07/14/2020 12:58:50