- Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De metropoolregio
Rotterdam Den Haag behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem
in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. Daarnaast richt de organisatie zich
op de versterking van het economisch vestigingsklimaat in de regio.
De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het
gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het gebied te versterken. Deze activiteit valt binnen het kader van de WGR.
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en
vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de
vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met
de ambities, die worden meegegeven aan de nieuwe Vervoersautoriteit MRDH voor verdere
uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede DoelUitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur . Het algemeen bestuur bestaat uit 172 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op VoornePutten,
kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
164,6%
1,4%
1,0%
€ 100.000
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ 218.211
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 15.361.458
€ 22.023.344
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 1.543.298.267
€ 1.555.686.899
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 7.935.875
€ 6.661.888
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH ‘Samen aan het werk!’
Door strategieontwikkeling, onderlinge afstemming en belangenbehartiging zet de regio via de MRDH in op het benutten van het regionaal potentieel t.a.v. De twee hoofdlijnen van de strategische agenda zijn ‘Vernieuwen Economie’ en ‘Verbeteren Bereikbaarheid’. Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordt naar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals een robuuste bereikbaarheid, het optimaliseren van de metro/het openbaar vervoer en het versterken van het economisch vestigingsklimaat (inclusief onderwijs/leven lang ontwikkelen). - Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH taken op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en
Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (incl. provincie).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 14 regio gemeenten (incl. Nissewaard) 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).Stemverhouding
1,8% (2/112)Afgesproken prestaties
Op basis van de gemaakte afspraken in het werkplan 2019 heeft de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieutoezicht en handhaving op de 1.554 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgd.
Daarnaast heeft de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio gemonitord en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's beleidsmatig
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 4,2%
32%
2,24%
1,33
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 989.270
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 5.681.000
€ 4.545.000
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 9.669.000
€ 10.246.000
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
-/- € 839.000
€ 1.446.000
Marktontwikkelingen
- Eneco Groep NV
Eneco Groep NV
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Eneco Groep N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
De aandelen zijn in april 2020 verkocht.Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal. Op 31 januari 2017 is een wettelijk verplichte splitsing doorgevoerd binnen Eneco. Eneco Groep N.V. verzorgt alle niet-overheidsgerelateerde activiteiten.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
24%
50,7%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ nihil
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 2.939 miljoen
€ 2.937 miljoen
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 2.804 miljoen
€ 3.031 miljoen
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 136 miljoen
€ 80 miljoen.
Marktontwikkelingen
Na de splitsing van Eneco en Stedin als energiebedrijf en netbeheerder is een verkooptraject gestart voor het gemeentelijke belang in Eneco. Dit traject is in 2020 afgerond en leidt tot het afstoten van dit belang. Het besluit hiertoe is op 20 mei 2020 unaniem door de aandeelhouders genomen.
Door de ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie en het recent gesloten klimaatakkoord zijn de ontwikkelingen in de markt onzeker. Eneco probeert dit risico te mitigeren door middel van schaalvergroting in Nederland en de rest van Europa en door innovatieve productontwikkeling.
- Stedin Holding NV
Stedin Holding NV
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Stedin. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
Beleidsmatig zijn er weinig risico's. Op de lange termijn verschuift de energieopwekking voor een groot deel naar particulieren. Ook de piektijden op het net verschuiven door meer opwekking uit natuurlijke bronnen.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
302%
31,4%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ nihil
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 2.699 miljoen
€ 2.949 miljoen
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 4.292 miljoen
€ 4.340 miljoen
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 118 miljoen
€ 325 miljoen
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Om de uitstoot van CO2 te verminderen wordt meer ingezet op elektrificatie van energievoorzieningen. Dit legt een grotere druk op het elektriciteitsnet. Sinds 2018 mogen woningen zonder gasaansluiting worden aangelegd. Deze aansluiting was hiervoor verplicht.