Wat wilden we bereiken?
- Kwalitatief goed onderwijs en een passende, geschikte hoeveelheid schoolgebouwen die duurzaam en fris zijn, met een goede spreiding binnen de gemeente.
- Kwetsbare kinderen en jongeren zijn vroeg in beeld en worden zodanig ondersteund dat zij zo goed mogelijk hun schoolcarrière kunnen doorlopen.
- De kwaliteit van onderwijs en het soort opleidingen dat leerlingen volgen, sluit zo goed mogelijk aan op de vraag in de regionale arbeidsmarkt.
- Voorkomen en terugdringen van laaggeletterdheid.
Beleidsindicatoren
Indicator | Toelichting | Bron | Streefwaarde 2019 | Realisatie 2019 | Streefwaarde 2020 |
Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen van Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school. | Ingrado | 0,2% | 1,3 (2018) | 0,2% |
Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen van Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is. | Ingrado | < 5,5% | 76 (2018) | < 5,5% |
Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO) | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat. | Ingrado | < 1,8% | 2,2% (2018) | < 1,8% |