Jaarstukken 2019

Leren, participeren en ondersteunen

Werk & inkomen

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We hebben onze (wettelijke) taken uit op het gebied van onder meer re-integratie naar werk, preventie en aanpak van schulden en armoede, verstrekken van bijstandsuitkeringen, verstrekken van minimavoorzieningen, bieden van beschutte werkvormen uitgevoerd.
  • We hebben onze inwoners met een bijstandsuitkering bij re-integratie en het vinden van een baan ondersteund, alsmede effectief beoordeeld of er recht was op een uitkering, hetgeen met name in de tweede helft van 2019 heeft geleid tot een daling van het aantal bijstandsuitkeringen.
  • Wij hebben van onze inwoners in de bijstand een tegenprestatie naar vermogen gevraagd.
  • Een groot deel van de leerlijnen: horeca, groen, schoonmaak, techniek binnen Voorne Putten Werkt werden ontwikkeld voor een snellere aansluiting op de veranderende vraagstelling uit de arbeidsmarkt.
  • De nota 'Financiële keten in beeld' is op 25 september jl. door de raad vastgesteld waarop de aanpak op preventie van schulden en armoede, het vergroten van het bereik van onze minimavoorzieningen wordt ingezet.
  • Er werd een financiële keten neergezet waarop de financiële problematiek eerder wordt gesignaleerd.
  • Wij hebben ons naar aanleiding van de motie van de raad aangesloten bij de Alliantie Kinderarmoede.
  • De minimavoorzieningen werden verruimd, zodat meer mensen er gebruik van kunnen maken en alle kinderen kunnen deelnemen aan sport en cultuur via afspraken met Stichting Leergeld Voorne Putten en Stichting Jeugdfonds sport en cultuur Nederland.
  • De aanpak op het signaleren en voorkomen van armoede en schulden werd doorontwikkeld.
  • Deelnemers in een re-integratietraject van langer dan zes maanden ontvingen een extra toeslag.
  • We hebben subsidie verleend aan organisaties die ondersteuning bieden bij schulden- en armoedeproblematiek.
  • In het kader van fraude hebben we ons ingezet op een integrale aanpak binnen het sociaal domein.
  • Anderstaligen ondersteunden we bij hun integratie en participatie.
  • Het instrument Sociaal Return on Investment (SROI) werd herzien.
  • We werkten proces- en ketengericht en daarbij richten we klantprocessen in naar logica van de inwoners als klant, zoals bijvoorbeeld is gedaan bij de keten nieuwkomers.
  • Onze digitalisering werd verder uitgebreid door de implementatie 'Mijn uitkering'.  
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2020 13:02:46 met de export van 07/14/2020 12:58:50