- Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar;
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt);
- Het verrichten van al het geen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld.
In het kader van de transformatieopdracht in het sociaal domein is tussen het CJG Rijnmond en de betrokken gemeenten een strategische ontwikkelagenda vastgesteld op 5 juli 2018. Deze agenda draagt bij aan het aansluiten van de lokale jeugdgezondheidszorg bij Thuis in de Wijk. In 2019 zijn de ambities hierin nader omgeschreven. Dit behelst 'meer ruimte voor preventie vanuit de jeugdgezondheidszorg' waarin het signaleringssystematiek van het CJG Rijnmond wordt aangepast naar een meer flexibeler en maatwerk gerichter aanbod waarbij voldaan blijft worden aan de wettelijke kaders. Dit behelst het programma CJG Next.
Daarnaast is vastgesteld om te werken aan focus op de eerste duizend dagen van een kind (gekoppeld aan het landelijke actieprogramma Kansrijke Start) en het toewerken naar taskforce t.b.v. een op-en afschalingsmodel, dit laatste punt is gekoppeld aan de transformatieagenda van de GR JR. Eind 2019 is een externe procesbegeleider aangenomen om deze processen vorm te geven tussen het CJG Rijnmond en de gemeenten. De gemeente Capelle aan de IJssel sluit hierbij ook aan.Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, moeders informeren moeder etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard op basis van de gebiedsopgaven en opdrachten vanuit Thuis in de Wijk en draagt bij aan het IBP beter sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden (exclusief de gemeente Capelle aan den IJssel).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%;
Bereikbaarheid van bureaudienst van het JOT tussen 85-90%;
Deelname aan netwerkbijeenkomsten en samenwerking met partners binnen Thuis in de Wijk;
Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-
19,1%
-
-
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 2.290.996
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 1.287.415
€ 1.803.036
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 5.975.040
€ 7.545.279
Financieel resultaat
31-21-2018
31-12-2019
-/- € 275.587
€ 515.621
Marktontwikkelingen
In 2018 is eenmalig het indexpercentage van het basistakenpakket opgehoogd naar 1,5%. Desondanks voorziet CJG Rijnmond een begrotingstekort van €600.000. In 2019 zijn dezelfde afspraken gemaakt zoals in 2018. Voor indexering op langere termijn worden daarom nieuwe afspraken gemaakt die meer passend zijn bij de veranderende vraag in het sociaal domein. De huidige afrekensystematiek houdt namelijk geen rekening met de veranderende vraag van ouders. Dit in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond.
Voor 2019 heeft het CJG Rijnmond vastgehouden aan een vergelijkbare ophoging van het indexpercentage voor de plustaken, Nissewaard heeft in overleg gekeken naar mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. Voor 2019 was dit nog haalbaar binnen de begroting omdat de kosten voor het rijksvaccinatieprogramma nog door het Rijk bekostigd worden. Vanaf 2019 worden de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma via de gemeenten bekostigd aan het CJG Rijnmond en krijgen zij niet meer rechtstreeks het budget van de overheid (RIVM).
- Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg, die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne-Putten/Goeree-Overflakkee heeft de wethouder Wouter Struijk zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen van de in totaal 33 stemmen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Er is een plan gemaakt voor besteding van de middelen uit het Transformatiefonds in 2020 en 2021. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de andere gemeenten op Voorne en Goeree-Overflakkee. De actielijnen zijn daarbij ingeruild voor de volgende leidende principes:
- Kinderen wonen thuis en gaan naar school. Alle inzet is erop gericht om dit zo te houden.
- Ouders blijven verantwoordelijk. We betrekken hen bij de hulpverlening, ook als ze dit ontlopen.
- We luisteren naar de vraag en spreken de taal van een gezin. Zo betrekken we hen bij de hulpverlening.
- We doen wat helpt. Dit betekent dat we soms ook andere hulp dan jeugdhulp inzetten.
- Gewoon is goed genoeg. Hulpverlenen betekent dus dat we leren leven met het onvolmaakte.
De leidende principes worden in 2020 verder geconcretiseerd, zodat iedereen zich er in kan herkennen en vanuit zijn eigen rol er een aandeel in kan hebben. De regionale stuurgroep transformatie, met wethouder Struijk als voorzitter, heeft hierin een verbindende rol.
Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder, als dat nodig is.
In 2015 was de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijk zorggebruik. In de jaren daarna is de GR JR toegegroeid naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van de bijdrage voor Nissewaard in 2019 wordt verrekend via de vlaktaks. De openstaande vlaktaks voor de jaren 2017 tot en met 2019 wordt aan het eind van 2020 'hard' afgerekend en zit dus niet meer verdisconteerd in de bijdragen aan de GR JR van 2021 en verder.
Risico's beleidsmatig
De invoering van resultaatbekostiging per 2018 leidt tot een nieuwe werkwijze: de toegang (JOT's, (huis)artsen en rechters) bepaalt wat er geleverd wordt en de gecontracteerde aanbieders zijn hoofdaannemer voor integrale, specialistische jeugdhulp. Deze nieuwe werkwijze heeft grote impact op de uitvoering en consequenties voor de informatievoorziening. Er wordt gewerkt aan een evaluatie van de inkoopstrategie in lijn met de kadernota voor de begroting van 2021.
Veilig Thuis is de achterstand in het verwerken van de meldingen aan het wegwerken. Eind december 2019 was de werkvoorraad gedaald naar ongeveer 2 weken. Het aantal adviesaanvragen in de regio Rotterdam Rijnmond is significant hoog. Het is derhalve niet uit te sluiten dat er binnen de GR JR opnieuw om extra (structurele) middelen zal worden gevraagd. Advies- en onderzoeksbureau Significant is in opdracht van het Ministerie van VWS en de VNG gestart met een onderzoek naar de ontwikkelingen van het aantal adviesaanvragen en meldingen bij Veilig Thuis in geheel Nederland. Intentie is om dit in het eerste kwartaal van 2020 uit te voeren. Hierna kunnen ook met het Ministerie gesprekken worden gevoerd over onder andere de financiële gevolgen van de ontwikkelingen voor gemeenten. Er zijn in 2019 regionaal al wel afspraken gemaakt over nieuwe tarieven, ook voor de jeugdbescherming. De jeugdbescherming gaat meer focussen op uitvoering van dwangmaatregelen om de wachtlijsten weg te werken. Dat betekent dat onze JOT's gefaseerd (nog) meer drangzaken op zich gaan nemen. Eind 2019 wachtten er 23 gezinnen op de start van hun traject.
Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
De voorbereidingen voor invoering van een nieuwe wettelijke definitie voor het woonplaatsbeginsel zijn in volle gang. Er wordt toegewerkt naar inwerkingtreding per 1 januari 2021.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 2,26
0
0
-
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 19.902.940
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 58.818.782
€ 48.608.185
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
De bestuursrapportage van de GR JR blijft in ontwikkeling. Hierin wordt sturingsinformatie verzameld van aanbieders en gemeenten. Het is de bedoeling om ieder kwartaal een rapport te leveren op basis van de contractueel vastgelegde indicatoren, zoals wachttijden. De dataverzameling wordt verbeterd, zodat op termijn ook vaker en meer informatie geleverd kan worden.