Accommodaties
De kerntaak van de afdeling Accommodaties is het in stand houden, beheren en exploiteren van het maatschappelijk vastgoed. Daarnaast wordt in het kader van het portefeuillemanagement actief gestuurd op een betere aansluiting van de vraag op het aanbod binnen de gehanteerde beleidskaders.
De vastgoedportefeuille is geen statisch geheel. De dynamiek wordt bepaald door eventuele (nieuwe) beleidskeuzes nu en in de toekomst op het gebied van sport, welzijnswerk, onderwijs e.d., waarbij het vastgoed een (beleids)ondersteunende functie heeft of bijvoorbeeld wordt ingezet ter ondersteuning van het ambtelijk apparaat.
Specifiek beleidskader
In 2013 heeft de Raad de Kadernota Accommodatiebeleid vastgesteld. Hierin zijn de kaders benoemd voor het verwerven, beheren, afstoten van gebouwen en het verlenen van facilitaire diensten in gebouwen en op terreinen.
Een belangrijk uitgangspunt is dat het hebben van accommodaties geen doel op zich is voor de gemeente, maar een middel ter ondersteuning van beleidsdoelstellingen en wettelijke taken. Veel beleidsdoelstellingen zijn gerelateerd aan gebruiksfuncties, zoals sport, welzijn, cultuur e.d. Indien een accommodatie hier niet aan voldoet, zal dit leiden tot een strategische heroverweging. Daarnaast is een belangrijk uitgangspunt de integrale beheerkosten zo laag mogelijk te houden.
Onderwijsaccommodaties
De gemeente Nissewaard heeft binnen de gemeentegrenzen 54 onderwijsgebouwen. Hiervan zijn er 5 in eigendom van de gemeente. De overige gebouwen vallen onder het juridisch eigendom van de schoolbesturen, waarbij de gemeente het economisch claimrecht heeft. De gemeenten dienen wettelijk zorg te dragen voor voldoende en adequate huisvesting voor de scholen.
Onderhoud van de schoolgebouwen voortgezet onderwijs behoorde tot 1 januari 2005 tot de zorgplicht van de gemeente. Vanaf 2005 ontvangen de betreffende schoolbesturen in het voortgezet onderwijs de vergoeding voor het onderhoud van de schoolgebouwen echter rechtstreeks vanuit het Rijk. Vanaf 1 januari 2015 is de gemeente eveneens niet langer verantwoordelijk voor buitenonderhoud en aanpassingen aan de gebouwen in het primair- en speciaal onderwijs. Voor de 5 eigendomsscholen van de gemeente staan de schoolbesturen hun materiële instandhoudingbudgetten in de vorm van een bruikleenvergoeding af aan de gemeente Nissewaard. De afdeling Accommodaties is voor deze scholen verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie. Voor alle 5 scholen zijn meerjaren onderhoudsbegrotingen opgesteld (worden jaarlijks geactualiseerd aan de hand van inspecties).
Onderhoud kapitaalgoederen
Onderhoud kapitaalgoederen wordt binnen deze paragraaf gesplitst in twee componenten:
- Onderhoud kapitaalgoed opstallen;
- Onderhoud kapitaalgoed sportterreinen.
1. Onderhoud kapitaalgoed opstallen
Voor het totale onderhoud was in 2019 een budget beschikbaar van € 2.357.000. Op basis van de geactualiseerde meerjaren onderhoudsbegroting (MJOB) was het benodigde onderhoudsbudget voor 2019 bepaald. In onderstaande tabel is de uiteindelijk het benodigde budget per onderhoudssoort weergeven.
(bedragen x € 1.000)
Omschrijving | Budget 2019 | Realisatie 2019 |
---|---|---|
Planmatig onderhoud | 3.355 | 2.968 |
Preventief onderhoud | 541 | 515 |
Correctief onderhoud | 820 | 858 |
Totaal | 4.716 | 4.341 |
Totaal beschikbaar budget | 2.357 | 2.357 |
Onttrekking reserve onderhoud | -2.359 | -1.982 |
- De benodigde budgetten ten aanzien van preventief – en correctief onderhoud zijn bepaald aan de hand van kengetallen, welke sinds 2015 op basis van een MJOB worden opgenomen in de boekhouding. In 2019 is hiernaast een trendanalyse gemaakt van de uitgaven in de afgelopen jaren en de contractwaarden van lopende onderhoudsovereenkomsten. De onderhoudsbegroting 2019 is hier tijdens een tussenrapportage op bijgesteld waarmee een realistischer beeld is verkregen van de werkelijk benodigde kosten. Het verschil tussen de begroting en de werkelijke uitgaven van correctief onderhoud in 2019 bedraagt -€ 38.000, het verschil voor preventief onderhoud bedraagt € 26.000.
- De benodigde budgetten ten aanzien van planmatig onderhoud worden jaarlijks bepaald aan de hand van meerjaren onderhoudsbegrotingen (worden jaarlijks geactualiseerd). Een aantal planmatig onderhoudsprojecten zijn niet (geheel) afgerond in 2019, hierop wordt hieronder een nadere toelichting gegeven.
- Bij een onderschrijding van het jaarlijkse beschikbare onderhoudsbudget in de gemeentelijke financiële begroting wordt het overschot van dat jaar gestort in de reserve onderhoud. Bij een overschrijding van het jaarlijkse beschikbare onderhoudsbudget in de gemeentelijke financiële begroting wordt het tekort van dat jaar onttrokken uit de reserve onderhoud. Aan deze systematiek ligt altijd een meerjaren onderhoudsplan ten grondslag, zodat nooit een over uitputting van de reserve onderhoud plaatsvindt. In 2019 bedraagt de onttrekking € 1.982.275.
De stand van de reserve onderhoud bedraagt momenteel € 1.757.743 (stand 31 december 2019).
In de onderstaande tabel is het planmatig onderhoud per werksoort weergegeven:
(bedragen x € 1.000)
Onderhoudsproject | Omschrijving (reparatie, herstel, vervanging van) | Omvang € |
---|---|---|
Installatie parkeergarage | Rookgasafvoer installaties | 49 |
Automatische deuren | Brandschermen in parkeergarage | 12 |
W-installaties + sanitair | Werktuigbouwkundige installaties en sanitair in diverse objecten | 178 |
Elektra | Verlichtingsarmaturen | 59 |
Vloeren | Vloerafwerking | 29 |
Inbraak en BMI | Inbraak en brandmeldinstallaties | 31 |
Liften en roltrappen | Liften en Roltrappen | 107 |
Daken | Dakafwerking Stadhuis + Dak bij voorplein stadhuis | 295 |
Bouwkundig - gevel | Diverse onderdelen van de gevel | 2 |
Bouwkundig - terrein | Asfalt bij VV Spijkenisse (Maaswijkweg 100) | 201 |
Schilderwerk | Schilderwerk | 73 |
Communicatie + GBS | Communicatie-installaties | 5 |
Interieur - keuken | Keukenblokken | 3 |
Interieur - plafond | Plafondafwerking | 37 |
Onderhoud Rivierabad | Planmatig onderhoud Rivierabad | 444 |
Advieskosten | Advieskosten t.b.v. aanbesteding 2020 | 55 |
Totaal budget aanvang 2019 | € 1.580 | |
Budgetmutaties d.m.v. tussenrapportages | € 1.775 | |
Totaal budget eind 2019 | 3.355 | |
Realisatie 2019 | € 2.968 | |
Verschil | € 387 |
- Het initiële budget voor planmatig onderhoud in 2019 is tijdens de tussenrapportages gecorrigeerd enerzijds in verband met projecten die in 2018 nog niet waren afgerond. Dit betreft onder andere de renovatie van de witte kerk in Simonshaven, de parkeerplaats bij VV Spijkenisse, het vervangen van een aantal sportvloeren in sporthallen en gymzalen en de vervanging van de rolpaden richting de stadhuisgarage. Eind 2018 resulteerden deze projecten in een budgetonderschrijding, welke is gestort in de reserve onderhoud en hier in 2019 weer aan wordt onttrokken. Anderzijds ten gevolge onderhoudsprojecten welke eerder moeten worden uitgevoerd dan voorzien om toenemende kosten te voorkomen in verband met het toenemen van storingen of een risico op schade. Dit betreft onder andere de renovatie van de gevel van het raadhuis in Geervliet, de renovatie van de kleedkamers van VV Spijkenisse en de renovatie van de toiletten en de liften in het stadhuis. Ten slotte als gevolg van marktwerking en wijzigingen in het BTW-regime bij sportaccommodaties. BTW is voor sportaccommodaties niet meer aftrekbaar, maar hiervoor kan wel subsidie worden aangevraagd, waardoor deze kosten (gedeeltelijk) worden vergoed. Ten gevolge van marktwerking zijn de prijzen voor zowel arbeid als materialen sterk toegenomen.
- Ten opzichte van het totaal beschikbare budget voor planmatig onderhoud, is er in 2019 een onderschrijding van € 387.000. Deze onderschrijding wordt veroorzaakt doordat een aantal onderhoudsprojecten (gedeeltelijk) doorlopen in 2020. Deze onderschrijding zal worden gestort in de reserve onderhoud, dit budget zal in 2020 weer worden onttrokken uit de reserve en de werkzaamheden zullen in 2020 alsnog worden afgerond. Dit betreft onder andere de renovatie van de liften en toiletten in het stadhuis, de renovatie van de gevel van het raadhuis in Geervliet, de vervanging van daken, elektrotechnische werkzaamheden en werkzaamheden aan liften. Alle voorgenoemde werkzaamheden zijn aanbesteed en aangevangen in 2019. De oorzaak is hoofdzakelijk gelegen in capaciteits- en uitvoeringsproblemen bij de aannemers ten gevolge van de huidige marktontwikkeling. Bij de renovatie van de gevel van het raadhuis in Geervliet is vertraging opgelopen doordat het vergunning traject voor de werkzaamheden langer duurt dan vooraf was voorzien. Ten slotte hebben weersomstandigheden hierbij ook een rol gespeeld.
2. Onderhoud kapitaalgoed (sport)terreinen
Voor het reguliere onderhoud van sportterreinen was in 2019 een budget beschikbaar van € 508.000.
(bedragen x € 1.000)
Portefeuille per gebruiksgroep | Accommodaties | Beschikbaar budget 2019 | Realisatie 2019 € |
---|---|---|---|
Sportvelden en -terreinen | Uitvoering correctief en preventief onderhoud aan | 508 | 411 |
sportvelden en sportterreinen op basis van | |||
meerjaren onderhoudsbegroting | |||
HVS veld 1 en 2 | vervangingsinvestering | 817 | 736 |
LTC Spijkenisse | Renovatie-investering toplagen | 374 | 261 |
Spark-rondbaan | Renovatie | 253 | 261 |
SCO’63- veld 1 | Kunstgrasveld vervangen | 359 | 368 |
JC Westdijk | Mini voetbalveld | 77 | 86 |
Totaal | € 2.389 | € 2.132 |
In 2017 is er een MJOB opgesteld voor de het onderhoud van de (sport)terreinen. Er is een analyse gemaakt hoe de MJOB zich verhoudt tot de staat-C (planning afschrijvingskosten), waarna deze vervolgens op elkaar zijn uitgelijnd. De kalenderjaren 2019 en 2020 worden gebruikt om de MJOB’s verder te implementeren en af te stemmen op de beschikbare onderhoudsbudgetten. De MJOB’s zijn momentopnames die ieder jaar worden geactualiseerd.
In voorgaande tabel zijn de budgetten en de werkelijke uitgaven voor het kalenderjaar 2019 met elkaar vergeleken.
- Voor de uitvoering van het preventieve en correctieve onderhoud aan de sportterreinen is tijdens de tussenrapportages in 2019 extra budget aangevraagd voor werkzaamheden aan de bomen op de sportterreinen. De bomen waren niet opgenomen in de MJOB’s, waardoor de werkzaamheden onvoorzien waren. De werkzaamheden aan de bomen lopen echter door in 2020 ten gevolge van een benodigde vergunningaanvraag en slecht weer. Het resterende budget wordt meegenomen in de overheveling.
- De aanbesteding van de renovatie van de toplagen van de Hockeyvelden bij HVS hebben geresulteerd in een positief aanbestedingsresultaat. Ondanks meerwerk ten gevolge van onder andere toeslagen op de aanvoer materiaal en onvoorziene werkzaamheden aan de besproeiingsinstallatie, resulteren in een budget onderschrijding.
- De aanbesteding van de vervanging van de toplagen van de tennisbanen bij LTC kent een positief aanbestedingsresultaat. Ten gevolge van gewijzigde gebruikerswensen tijdens de uitvoering zijn de werkzaamheden vertraagd. Een gedeelte van de werkzaamheden ter grootte van ca. € 50.000 loopt hierdoor door in 2020.
- De werkzaamheden aan de kunstgrasvelden bij SCO’63 en Jongerencentrum Westdijk kennen een overschrijding ten gevolge van onder andere zwaardere eisen aan kunstgras en infill korrels ten gevolge van het moeten voorkomen van gezondheids- en milieu impact waaraan landelijk in 2019 veel media aandacht is gegeven. Deze hogere kosten zijn nodig om te voldoen aan alle aangescherpte eisen.