Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Westvoorne, Brielle en Nissewaard, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT en Geo-informatie hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er is een algemeen en een dagelijks bestuur. In het algemeen bestuur is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van zowel het algemeen als het dagelijks bestuur. In de besluitvorming telt de stem van Nissewaard voor vier, die van Brielle en Westvoorne elk voor één. Deze stemverhouding is nog gebaseerd op de start van de regeling toen Spijkenisse (3 stemmen) en Bernisse (1 stem) zelfstandig deelnemer waren. Momenteel is een besluit in voorbereiding om te komen tot een bedrijfsvoeringsorganisatie op grond van de aangepaste regelgeving. Per1 oktober 2019 is de gemeente Hellevoetsluis toegetreden tot de de gemeenschappelijke regeling. De stemverhouding is per die datum gewijzigd in Brielle 1 stem, Hellevoetsluis 2 stemmen, Nissewaard 4 stemmen en Westvoorne 1 stem. De ontwikkeling rond de ambtelijke samenwerking op Voorne zal worden gevolgd.Stemverhouding
67% (4 van 6 stemmen). Na 1 oktober 50% (4 van 8 stemmen)Afgesproken prestaties
De prestaties zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst met een daaraan gekoppeld service level agreement. Hierin komt tot uitdrukking wat, wanneer en tegen welke kwaliteit Syntrophos levert en tegen welke prijs.
Syntrophos als opdrachtnemer en de deelnemende gemeenten als opdrachtgevers dragen samen zorg voor de realisatie van zes strategische doelstellingen:- het bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen;
- het bieden van continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
- het verder verhogen van de kwaliteit van de processen;
- het verder verhogen van de vakkundigheid, bekwaamheid en deskundigheid van medewerkers;
- het efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit;
- het realiseren van besparingen door schaalvoordelen.
Naast deze doelstellingen wordt op basis van afzonderlijke overeenkomsten de veiligheid geregeld in overeenstemming met landelijke regelgeving en uitgangspunten.
Risico's beleidsmatig
Syntrophos is een redelijk jonge organisatie en heeft de afgelopen jaren te maken gehad met zowel technisch als organisatorische problemen. Deze zijn in een meerjarenplan aangepakt met als doel in 2018 een volwassen organisatie te zijn. De aanpak is in de laatste fase aangekomen, hierover wordt het bestuur maandelijks geïnformeerd. Aspecten als steeds verder oplopende beveiligingseisen en de voorbereidingen voor de toetreding van Hellevoetsluis als deelnemer in combinatie met extra efficiency maatregelen vragen om extra aandacht en capaciteit tijdens het meerjarenverbeterproces. De vergelijking van de kosten per inwoner afgezet tegen het landelijk gemiddelde geeft aan dat de opgenomen efficiency taakstelling een lastige opgave is.
Operationele risico’s in de zin van verstoringen van het netwerk met gevaar voor de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeenten zijn in het aflopen jaar zeer beperkt voorgekomen. In ieder geval binnen de daarvoor gestelde normen.Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
62,18%
1,37
100%
€ 210.796
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ 7.854.805
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 130.673
€ 210.796
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 10.744.323
€ 15.007.393
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 31.938
€ 38.858
Marktontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie van de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg, die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 15 leden bestaat. Namens de subregio Voorne-Putten/Goeree-Overflakkee heeft de wethouder Wouter Struijk zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen van de in totaal 33 stemmen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Er is een plan gemaakt voor besteding van de middelen uit het Transformatiefonds in 2020 en 2021. Hierbij wordt nauw samengewerkt met de andere gemeenten op Voorne en Goeree-Overflakkee. De actielijnen zijn daarbij ingeruild voor de volgende leidende principes:
- Kinderen wonen thuis en gaan naar school. Alle inzet is erop gericht om dit zo te houden.
- Ouders blijven verantwoordelijk. We betrekken hen bij de hulpverlening, ook als ze dit ontlopen.
- We luisteren naar de vraag en spreken de taal van een gezin. Zo betrekken we hen bij de hulpverlening.
- We doen wat helpt. Dit betekent dat we soms ook andere hulp dan jeugdhulp inzetten.
- Gewoon is goed genoeg. Hulpverlenen betekent dus dat we leren leven met het onvolmaakte.
De leidende principes worden in 2020 verder geconcretiseerd, zodat iedereen zich er in kan herkennen en vanuit zijn eigen rol er een aandeel in kan hebben. De regionale stuurgroep transformatie, met wethouder Struijk als voorzitter, heeft hierin een verbindende rol.
Doel van de GR JR is het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder, als dat nodig is.
In 2015 was de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijk zorggebruik. In de jaren daarna is de GR JR toegegroeid naar een andere verdeelsleutel, waarbij zorggebruik wel leidend is. Dit betekent dat een eventuele over- of onderschrijding van de bijdrage voor Nissewaard in 2019 wordt verrekend via de vlaktaks. De openstaande vlaktaks voor de jaren 2017 tot en met 2019 wordt aan het eind van 2020 'hard' afgerekend en zit dus niet meer verdisconteerd in de bijdragen aan de GR JR van 2021 en verder.
Risico's beleidsmatig
De invoering van resultaatbekostiging per 2018 leidt tot een nieuwe werkwijze: de toegang (JOT's, (huis)artsen en rechters) bepaalt wat er geleverd wordt en de gecontracteerde aanbieders zijn hoofdaannemer voor integrale, specialistische jeugdhulp. Deze nieuwe werkwijze heeft grote impact op de uitvoering en consequenties voor de informatievoorziening. Er wordt gewerkt aan een evaluatie van de inkoopstrategie in lijn met de kadernota voor de begroting van 2021.
Veilig Thuis is de achterstand in het verwerken van de meldingen aan het wegwerken. Eind december 2019 was de werkvoorraad gedaald naar ongeveer 2 weken. Het aantal adviesaanvragen in de regio Rotterdam Rijnmond is significant hoog. Het is derhalve niet uit te sluiten dat er binnen de GR JR opnieuw om extra (structurele) middelen zal worden gevraagd. Advies- en onderzoeksbureau Significant is in opdracht van het Ministerie van VWS en de VNG gestart met een onderzoek naar de ontwikkelingen van het aantal adviesaanvragen en meldingen bij Veilig Thuis in geheel Nederland. Intentie is om dit in het eerste kwartaal van 2020 uit te voeren. Hierna kunnen ook met het Ministerie gesprekken worden gevoerd over onder andere de financiële gevolgen van de ontwikkelingen voor gemeenten. Er zijn in 2019 regionaal al wel afspraken gemaakt over nieuwe tarieven, ook voor de jeugdbescherming. De jeugdbescherming gaat meer focussen op uitvoering van dwangmaatregelen om de wachtlijsten weg te werken. Dat betekent dat onze JOT's gefaseerd (nog) meer drangzaken op zich gaan nemen. Eind 2019 wachtten er 23 gezinnen op de start van hun traject.
Samenwerking met 15 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
De voorbereidingen voor invoering van een nieuwe wettelijke definitie voor het woonplaatsbeginsel zijn in volle gang. Er wordt toegewerkt naar inwerkingtreding per 1 januari 2021.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 2,26
0
0
-
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 19.902.940
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 58.818.782
€ 48.608.185
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
De bestuursrapportage van de GR JR blijft in ontwikkeling. Hierin wordt sturingsinformatie verzameld van aanbieders en gemeenten. Het is de bedoeling om ieder kwartaal een rapport te leveren op basis van de contractueel vastgelegde indicatoren, zoals wachttijden. De dataverzameling wordt verbeterd, zodat op termijn ook vaker en meer informatie geleverd kan worden.
- Gemeenschappelijke regelingen Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg voor jeugdigen binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar;
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt);
- Het verrichten van al het geen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld.
In het kader van de transformatieopdracht in het sociaal domein is tussen het CJG Rijnmond en de betrokken gemeenten een strategische ontwikkelagenda vastgesteld op 5 juli 2018. Deze agenda draagt bij aan het aansluiten van de lokale jeugdgezondheidszorg bij Thuis in de Wijk. In 2019 zijn de ambities hierin nader omgeschreven. Dit behelst 'meer ruimte voor preventie vanuit de jeugdgezondheidszorg' waarin het signaleringssystematiek van het CJG Rijnmond wordt aangepast naar een meer flexibeler en maatwerk gerichter aanbod waarbij voldaan blijft worden aan de wettelijke kaders. Dit behelst het programma CJG Next.
Daarnaast is vastgesteld om te werken aan focus op de eerste duizend dagen van een kind (gekoppeld aan het landelijke actieprogramma Kansrijke Start) en het toewerken naar taskforce t.b.v. een op-en afschalingsmodel, dit laatste punt is gekoppeld aan de transformatieagenda van de GR JR. Eind 2019 is een externe procesbegeleider aangenomen om deze processen vorm te geven tussen het CJG Rijnmond en de gemeenten. De gemeente Capelle aan de IJssel sluit hierbij ook aan.Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, moeders informeren moeder etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard op basis van de gebiedsopgaven en opdrachten vanuit Thuis in de Wijk en draagt bij aan het IBP beter sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 14 leden (exclusief de gemeente Capelle aan den IJssel).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%;
Bereikbaarheid van bureaudienst van het JOT tussen 85-90%;
Deelname aan netwerkbijeenkomsten en samenwerking met partners binnen Thuis in de Wijk;
Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-
19,1%
-
-
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 2.290.996
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 1.287.415
€ 1.803.036
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 5.975.040
€ 7.545.279
Financieel resultaat
31-21-2018
31-12-2019
-/- € 275.587
€ 515.621
Marktontwikkelingen
In 2018 is eenmalig het indexpercentage van het basistakenpakket opgehoogd naar 1,5%. Desondanks voorziet CJG Rijnmond een begrotingstekort van €600.000. In 2019 zijn dezelfde afspraken gemaakt zoals in 2018. Voor indexering op langere termijn worden daarom nieuwe afspraken gemaakt die meer passend zijn bij de veranderende vraag in het sociaal domein. De huidige afrekensystematiek houdt namelijk geen rekening met de veranderende vraag van ouders. Dit in samenhang met een mogelijke herziening van afspraken over het weerstandsvermogen van CJG Rijnmond.
Voor 2019 heeft het CJG Rijnmond vastgehouden aan een vergelijkbare ophoging van het indexpercentage voor de plustaken, Nissewaard heeft in overleg gekeken naar mogelijke wijziging van het lokale maatwerk. Voor 2019 was dit nog haalbaar binnen de begroting omdat de kosten voor het rijksvaccinatieprogramma nog door het Rijk bekostigd worden. Vanaf 2019 worden de kosten van het Rijksvaccinatieprogramma via de gemeenten bekostigd aan het CJG Rijnmond en krijgen zij niet meer rechtstreeks het budget van de overheid (RIVM).
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering;
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming;
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis;
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2019-2022.
Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard waren dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, milieu en hygiëne en veiligheid.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD RR heeft het jaarplan voor 2019 conform afspraak uitgevoerd. Er zijn 3 tussenrapportages geleverd. Het budgettair kader voor 2019 bedroeg € 5,23 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket;
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestond uit inspecties kinderopvang en had geen vast bedrag per inwoner. Dit was vanwege dat het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente verschilde. Deze wettelijke basistaak is afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie hadden een gelijke tred met het afgegeven indexpercentage;
- De plustaken maakten geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam;
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 559.001
Dit betreft de bijdrage vast en variabel deel basispakket.
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.€ n.v.t.
€ n.v.t.
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ n.v.t.
€n.v.t.
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ n.v.t.
€ n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. Deze bedroeg + 2,6% voor het begrotingsjaar 2019. Dit was hoger dan voorgaande jaren vanwege dat de index eerder te laag was ingeschat. Het percentage voor 2019 compenseerde de hogere kosten voor prijs- en loonstijging in de afgelopen 2 jaar.
- Met de komst van de Omgevingswet en de landelijke verkenning van hardere normen of minimumvereisten voor het basispakket wordt opnieuw bezien welke consequenties deze ontwikkelingen hebben voor de begrotingscyclus. Dit wordt de komende tijd uitgewerkt binnen het stimuleringsprogramma van GGD Nederland.
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft tot taak in onderlinge samenhang het behartigen van het gemeenschappelijk belang van de deelnemers voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het werkgebied.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er zijn per 1 januari 2018 vier deelnemers, waaronder de gemeente Nissewaard.
Stemverhouding
40%
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud, toezicht en handhaving van recreatiegebieden (in Nissewaard gaat het om De Uitwaayer en De Bernisse).
In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het gebied.
Risico's beleidsmatig
Onderzocht wordt hoe de relatie met de uitvoerende partij (Staatsbosbeheer) in de toekomst vorm moet krijgen.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 85%
39%
9%
Uitstekend
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 763.554
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 3.908.655
€ 4.195.950
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 8.144.354
€ 6.583.038
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 58.368
€331.521
Marktontwikkelingen
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH taken op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en
Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 16 leden (incl. provincie).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 14 regio gemeenten (incl. Nissewaard) 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen (totaal dus 28).Stemverhouding
1,8% (2/112)Afgesproken prestaties
Op basis van de gemaakte afspraken in het werkplan 2019 heeft de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (Wabo deel milieu), het milieutoezicht en handhaving op de 1.554 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgd.
Daarnaast heeft de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio gemonitord en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's beleidsmatig
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 4,2%
32%
2,24%
1,33
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
€ 989.270
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 5.681.000
€ 4.545.000
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 9.669.000
€ 10.246.000
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
-/- € 839.000
€ 1.446.000
Marktontwikkelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VRR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Daarnaast ook plaatsvervangend voorzitter.
stemverhouding:
6,5 % (2/31)Afgesproken prestaties
- Ambulancezorg
A1 Ambulance dient binnen 15 minuten na melding bij de Meldkamer bij de patiënt aanwezig te zijn. Norm = 95% van de ritten binnen 15 minuten ter plaatse;
- Brandweerzorg
Het streven is om in 80% van de alarmeringen aan de normtijd te voldoen. (de normtijd is afhankelijk van het object);
- Meldkamer
90% van de meldingen is binnen 15 seconden aangenomen door een van de disciplines;
80% van de meldingen is binnen 83 (=streefnorm) seconden door de brandweer verwerkt;
70% van de meldingen is binnen 120 (=streefnorm) seconden door de ambulance verwerkt.Risico's beleidsmatig
- Vrijwaring van gemeenten;
- Ontwikkelingen LMS (Landelijke meldkamer samenwerking);
- Wegvallen en niet toereikend zijn van subsidie Impuls omgevingsveiligheid;
- Wegvallen en niet toereikend zijn van LEC-gelden (Landelijk expertise centrum);
- Jaarlijkse afspraken met zorgverzekeraars inzake budgetonderhandelingen spreiding en beschikbaarheid ambulance en niet toereikend zijn van budgetten;
- Gevolgen van (veranderde) wet- en regelgeving niet tijdig op kunnen vangen;
- Vertraagd tempo en of onvoldoende aanpassing bijdragen van stakeholders van de VRR t.b.v. kostenontwikkeling;
- Aanbesteding ambulancezorg;
- Invoering Wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
29%
15%
-/- 0,92%
3,28
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage 2019
totaal 2019 Nissewaard
€ 4.551.949 (excl € 136.000 flo lasten)
€ 4.697.949
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 12.781.473
€ 10.270.209
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 64.799.541
€ 59.724.916
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
-/- € 1.421.000
-/- € 1.888.000
Marktontwikkelingen
- Verbetering van kwaliteit en efficiency;
- Meer aandacht voor preventie (bijvoorbeeld met het project Brandveilig leven) en zelfredzaamheid burgers;
- Verdergaande samenwerking tussen de gemeente binnen de VRR.
- Gemeenschappelijke regelingen Streekarchief Voorne-Putten,
Streekarchief Voorne-Putten,
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te doen beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchivariaat Voorne-Putten en Rozenburg” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling 2010.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren) toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Per 1 januari 2019 zijn de deelnemers de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Het Waterschap Hollandse Delta is per 1 januari 2018 uit dit samenwerkingsverband getreden.Elke deelnemer aan de regeling is vertegenwoordigd in het bestuur. Het voorzitterschap berust per 2019 bij de burgemeester van Brielle.
In het voorjaar van 2019 is de wijziging van de gemeenschappelijke regeling in werking getreden en is de regeling omgezet van een openbaar lichaam naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Dat betekent onder andere dat in plaats van twee bestuursorganen (een algemeen en dagelijks bestuur), het samenwerkingsverband nog maar één bestuursorgaan kent.
Stemverhouding
Binnen het bestuur hebben alle gemeenten één stem, met uitzondering van Nissewaard, die heeft twee stemmen.Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
Tot slot stelt de streekarchivaris jaarlijks een verslag op van zijn werkzaamheden.Risico's beleidsmatig
Een risico voor een kleinschalige gemeenschappelijke regeling als deze is een eventuele uittreding van één der partijen. Hoewel de kans daarop met de huidige deelnemers gering wordt geacht, zou een uittreding inhouden dat de doelstellingen met drie in plaats van vier partijen moeten zien te worden gerealiseerd. Daarnaast kent het Streekarchief een relatief kleine organisatie waardoor het kwetsbaar is op moment dat een medewerker of vrijwilliger (langdurig) uitvalt.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-/- 84%
98%
0
Uitstekend
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ 250.896
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 514.752
€ 484.112
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 16.895
€ 68.909
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 82.442
€ 21.790
Marktontwikkelingen
Vanwege uittreding van het Waterschap Hollandse Delta per 1 januari 2018 en de omzetting van de samenwerkingsvorm naar een bedrijfsvoeringsorganisatie in het voorjaar van 2019 is de financiële verdeelsleutel herzien. De bijdrage van de vier overgebleven deelnemers in de exploitatiekosten van het Streekarchief wordt als volgt over de gemeenten verdeeld: Brielle 19,5%, Hellevoetsluis 22,5%, Nissewaard 50%, Westvoorne 8%. Deze verdeling wordt om de vier jaar, en dus voor het eerst in 2022 ten behoeve van de begroting voor het jaar 2023, heroverwegen en opnieuw vastgesteld door het bestuur van het streekarchief.
Hoewel het Streekarchief het depot is voor het oud-archief, dat wil zeggen bestemd voor gegevensdragers die ouder dan twintig jaar zijn (hoewel die termijn naar verwachting terug wordt gebracht naar 10 jaar), is de toenemende digitalisering een ontwikkeling die inmiddels ook van invloed is op het werk van het Streekarchief. Ook voor het digitale archief moet een permanente bewaaroplossing worden gevonden. De inrichting van een e-depot en annex daaraan de huisvesting, zijn dan ook opgaves voor het Streekarchief waar haar inspanning momenteel naar uitgaat. In opdracht van het Streekarchief is door een extern bureau in 2019 onderzoek gedaan naar de behoefte en mogelijkheden omtrent een zogenaamde e-depotvoorziening. In 2020 zal naar verwachting besluitvorming over gaan plaatsvinden binnen het bestuur van het Streekarchief. Ook is in 2019 onderzoek gedaan naar verbeterde huisvestingsmogelijkheden voor het Streekarchief, maar finale besluitvorming heeft niet plaatsgevonden.
- Gemeenschappelijke regelingen Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) gestart. De metropoolregio
Rotterdam Den Haag behartigt de belangen van een integraal verkeers- en vervoerssysteem
in het gebied middels een ingerichte Vervoersautoriteit. Daarnaast richt de organisatie zich
op de versterking van het economisch vestigingsklimaat in de regio.
De Agenda Economisch Vestigingsklimaat beschrijft de bundeling van krachten binnen het
gebied van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag om de economie binnen het gebied te versterken. Deze activiteit valt binnen het kader van de WGR.
De Strategische Bereikbaarheidsagenda is gericht op de verbetering van het verkeers- en
vervoersysteem binnen de metropoolregio. Zij sluit aan bij de activiteiten binnen de
vervoerregio’s Rotterdam en Haaglanden. De Agenda biedt het inhoudelijke vertrekpunt met
de ambities, die worden meegegeven aan de nieuwe Vervoersautoriteit MRDH voor verdere
uitwerking. De benodigde financiële middelen komen geheel ten laste van de Brede DoelUitkering (BDU).Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies en het algemeen bestuur . Het algemeen bestuur bestaat uit 172 leden.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
Opstellen en uitvoeren werkplannen Economisch Vestigingsklimaat en uitvoeren agenda
vervoerautoriteit door de MRDH. Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door
gemeente.Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op VoornePutten,
kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
164,6%
1,4%
1,0%
€ 100.000
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ 218.211
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 15.361.458
€ 22.023.344
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 1.543.298.267
€ 1.555.686.899
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 7.935.875
€ 6.661.888
Marktontwikkelingen
Strategische agenda MRDH ‘Samen aan het werk!’
Door strategieontwikkeling, onderlinge afstemming en belangenbehartiging zet de regio via de MRDH in op het benutten van het regionaal potentieel t.a.v. De twee hoofdlijnen van de strategische agenda zijn ‘Vernieuwen Economie’ en ‘Verbeteren Bereikbaarheid’. Voor de gemeente(n) is het van belang dat de strategische agenda herkenbare aanknopingspunten heeft bij de positie en mogelijke ontwikkelingen van deze gemeente(n). Gestreefd wordt naar versterking van de voor Nissewaard en Voorne-Putten essentiële onderwerpen, zoals een robuuste bereikbaarheid, het optimaliseren van de metro/het openbaar vervoer en het versterken van het economisch vestigingsklimaat (inclusief onderwijs/leven lang ontwikkelen).
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse BV opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de Rokade. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wendelen.De 105 appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.Stemverhouding
Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Risico's beleidsmatig
Langdurige leegstand van de woningen en stagnatie van de verkopen zijn de grootste risico's.
Ook een nieuwe economische crisis is een risico. dit zou gevolgen kunnen hebben voor de waarde van de appartementen.Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
9,93%
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 2.171.000
€ 2.972.000
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 22.924.000
€ 20.311.000
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
-/- € 27.000
€ 802.000
Marktontwikkelingen
In de bedrijfswaardeberekening wordt de komende jaren rekening gehouden met relatief grote aantallen verkopen ten opzichte van de beginjaren. Dit leidt ertoe dat de Elementen Spijkenisse B.V. de openstaande lening weer voor een gedeelte kan aflossen wat lagere rentelasten oplevert. Verder heeft dit een positief effect op de liquiditeit.
In de huidige markt is er voldoende vraag naar de woningen, zowel in de koop- als in de huurmarkt. - Vennootschappen en coöperaties Dataland BV
Dataland BV
Openbaar belang
Verkoop aan derden van vastgoed- en geo-informatie op basis van een intergemeentelijke samenwerking. Deze taken zijn inmiddels overgeheveld naar het Kadaster. De besloten vennootschap zal binnenkort worden opgeheven.
Bestuurlijk belang
Deelnemende gemeenten leveren jaarlijks vastgoedgegevens bij DataLand aan, maar zijn niet betrokken bij het beleid. Conform de statuten hebben de certificaathouders gezamenlijk zeggenschap over DataLand. Dit betekent dat de besluiten van de certificaathouders gelden voor alle participerende en deelnemende gemeenten. De deelnemende gemeenten kunnen de certificaathouders wel verzoeken deze besluiten toe te lichten. Het bestuur van DataLand opereert namens alle participerende en deelnemende gemeenten.
Stemverhouding
- Niet van toepassing
Afgesproken prestaties
Niet van toepassing
Risico's beleidsmatig
De vennootschap heeft de activiteiten overgedragen aan het Kadaster en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Beleidsmatig zijn de risico's dus afgedekt.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Door liquidatie niet van toepassing.
Door liquidatie niet van toepassing.
Door liquidatie niet van toepassing.
Door liquidatie niet van toepassing.
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ 0
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
112.000
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
463.000
Nog niet bekend
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
-639.000
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De activiteiten zijn overgedragen aan het Kadaster en de VNG. De besloten vennootschap wordt geliquideerd.
- Vennootschappen en coöperaties BNG Bank NV
BNG Bank NV
Openbaar belang
Bijdrage leveren aan maatschappelijke voorzieningen tegen zo laag mogelijke kosten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.Stemverhouding
0,04%Afgesproken prestaties
Geen specifieke afgesproken prestaties.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ nihil
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 4.991 miljoen
€ 4.887 miljoen
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 132.518 miljoen
€ 144.802 miljoen
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 337 miljoen
€ 163 miljoen
Marktontwikkelingen
De financiële markten zijn wisselvallig op het moment. Dit heeft weerslag op de rentestanden en de wetgeving waaraan financiële instellingen moeten voldoen. Door de lage rente is ook het rendement laag.
- Vennootschappen en coöperaties Stedin Holding NV
Stedin Holding NV
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Stedin. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
Beleidsmatig zijn er weinig risico's. Op de lange termijn verschuift de energieopwekking voor een groot deel naar particulieren. Ook de piektijden op het net verschuiven door meer opwekking uit natuurlijke bronnen.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
302%
31,4%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage
€ nihil
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 2.699 miljoen
€ 2.949 miljoen
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 4.292 miljoen
€ 4.340 miljoen
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 118 miljoen
€ 325 miljoen
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Om de uitstoot van CO2 te verminderen wordt meer ingezet op elektrificatie van energievoorzieningen. Dit legt een grotere druk op het elektriciteitsnet. Sinds 2018 mogen woningen zonder gasaansluiting worden aangelegd. Deze aansluiting was hiervoor verplicht.
- Vennootschappen en coöperaties Eneco Groep NV
Eneco Groep NV
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van energie en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Eneco Groep N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de aandelen Eneco. Rotterdam heeft ruim 30% en Dordrecht ongeveer 9% van de aandelen Eneco in bezit.
De aandelen zijn in april 2020 verkocht.Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Niet van toepassing.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal. Op 31 januari 2017 is een wettelijk verplichte splitsing doorgevoerd binnen Eneco. Eneco Groep N.V. verzorgt alle niet-overheidsgerelateerde activiteiten.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
24%
50,7%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ nihil
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 2.939 miljoen
€ 2.937 miljoen
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 2.804 miljoen
€ 3.031 miljoen
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 136 miljoen
€ 80 miljoen.
Marktontwikkelingen
Na de splitsing van Eneco en Stedin als energiebedrijf en netbeheerder is een verkooptraject gestart voor het gemeentelijke belang in Eneco. Dit traject is in 2020 afgerond en leidt tot het afstoten van dit belang. Het besluit hiertoe is op 20 mei 2020 unaniem door de aandeelhouders genomen.
Door de ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie en het recent gesloten klimaatakkoord zijn de ontwikkelingen in de markt onzeker. Eneco probeert dit risico te mitigeren door middel van schaalvergroting in Nederland en de rest van Europa en door innovatieve productontwikkeling.
- Vennootschappen en coöperaties NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- Ten algemene nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio;
- het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven;
- te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling;
- het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden;
en voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd als aandeelhouder . Het bestuur bestaat uit 1 lid.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
De afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2020 af.
Risico's beleidsmatig
De kosten voor afvalverbranding zijn voor een groot deel afhankelijk van de verschuldigde verbrandingsbelasting. Als gevolg van het gesloten klimaatakkoord wordt de verbrandingsbelasting verhoogd. Dit werkt door in de kostprijs van Reinis. Het belang van afvalscheiding en recycling is hiermee nog groter. geworden.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
1%
71,1%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
Niet van toepassing, wel betaling voor diensten.
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 4.604.000
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 4.673.000
Nog niet bekend
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 135.990
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt liggen op het gebied van verregaande afvalscheiding en het herwinnen van grondstoffen uit het opgehaalde afval.
- Vennootschappen en coöperaties Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Evides Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en de provincie en gemeenten in Zeeland. De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4 procent van de aandelen Gemeentelijk Bezit Evides (GBE), die op haar beurt 50 procent bezit in de N.V. Evides. De overige 50 procent van N.V. Evides is in handen van de andere fusiepartner N.V. Delta, het moederbedrijf van Delta waterbedrijf B.V.Stemverhouding
2,2%Afgesproken prestaties
Geen specifieke prestaties afgesproken.
Risico's beleidsmatig
De activiteiten van Evides zijn kapitaal- en onderhoudsintensief. Er worden geen voorspellingen gedaan over het resultaat.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
193%
43,6%
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2019
€ nihil
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 255,2 miljoen
€ 259,4 miljoen
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 0
€ 0
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 21,2 miljoen
€ 21,9 miljoen
Marktontwikkelingen
Duurzaamheid en zuivering zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt.
- Vennootschappen en coöperaties Voorne-Putten Werkt
Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
Met ingang van 1 januari 2017 is de gemeenschappelijke regeling (GR) Voorne-Putten Werkt tussen de colleges van B&W van de gemeenten Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne ingegaan. Nissewaard fungeert als centrumgemeente en uitvoerder. De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de Participatiewet voor alleen de gemeenten Brielle en Nissewaard.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren van gemeente Nissewaard. Deze statutaire directeuren zijn in dienst van de gemeente Nissewaard.
Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van gemeente Nissewaard, vertegenwoordigd door wethouder I. Bal.Stemverhouding
Gemeente Nissewaard is 100% aandeelhouder van Voorne-Putten Werkt BV.Afgesproken prestaties
Voorne-Putten Werkt BV voert de dienstverlening uit op het vlak van WSW en Participatiewet conform de dienstverleningsovereenkomsten. Hierin is een jaarlijkse productprijs overeen gekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd.
Risico's beleidsmatig
De gehanteerde productprijs bestaat uit de rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- of nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Indicatoren 2019
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
8,16%
31,99%
0,00%
€ 500.000 (24%)
Financiën 2019
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard 2019
Bijdrage
Totale bijdrage 2019 bedraagt: € 8.784.923. Deze bestaat uit:
- € 8.552.829 aan WSW middelen uit de integratie uitkering Participatiewet
- aanvullende bijdragen ad € 73.227 van de gemeenten Hellevoetsluis, Brielle en Westvoorne
- aanvullende bijdrage ad € 158.867 van de gemeente Nissewaard
Eigen vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 1.625.053
Nog niet bekend
Vreemd vermogen
31-12-2018
31-12-2019
€ 1.475.595
Nog niet bekend
Financieel resultaat
31-12-2018
31-12-2019
€ 46.826
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
In het jaar 2019 is een toename gerealiseerd van het aantal detacheringen, zijn nieuwe opdrachtgevers aangetrokken en is van een aantal, laag renderende opdrachtgevers afscheid genomen. Hiermee zijn de doelen voor het jaar 2019 gerealiseerd.
Vooruitkijkend op 2020 ontstaat een ander beeld. Het effect van de Coronacrisis is nu al merkbaar. De productie heeft in zijn geheel tijdelijk stil gelegen. Per 11 mei is de productie met inachtname van de Coronamaatregelen weer gedeeltelijk opgestart. Hierdoor kan een deel van de opdrachten worden uitgevoerd. De omvang van de Coronacrisis is nu nog niet in te schatten. De verwachting is wel dat de omzet vanuit productie niet conform de begrotingslijn kan worden gerealiseerd.