Jaarstukken 2019

Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat hebben we daarvoor gedaan?

  • We voerden minimaal onze wettelijke taken uit op het gebied van onder andere onderwijsvesting, leerplicht, kinderopvang, leerlingenvervoer, het tegengaan van voortijdig schoolverlaten en de koppeling tussen onderwijs en zorg voor jeugdigen. We hebben hierbij de basis op orde gebracht en geborgd dat deze op orde blijft en daar waar nodig is de basis geactualiseerd.
  • We versterkten de aansluiting tussen onderwijs en zorg, met specifieke aandacht voor de rol van leerplicht, schoolmaatschappelijk werk en de jeugdgezondheidszorg daarbinnen. Dit deden we door: (surplus op de basis op orde)
    • preventieambities op te stellen binnen bovenstaande domeinen. Voor leerplicht zijn deze uitgewerkt in een concreet werkplan;
    • de budgetten Jeugd en Onderwijsachterstanden afgestemd op elkaar in te zetten, zodat al sterker dan in 2017 integraal ingezet kon worden op vroegtijdig signalering en tijdige afschaling zorg (preventie);
  • met de subsidiepartners de aansluiting met het onderwijs en de wijkaanpakken (Thuis in de Wijk) te ontwikkelen. In 2019 is  deze aansluiting binnen de subsidievoorwaarden geborgd voor alle  de subsidiepartners, die vanuit de budgetten Jeugd en Onderwijsachterstanden hun subsidie verkrijgen;
  • We hebben  maatregelen genomen om laaggeletterdheid te voorkomen, zoals het vergroten de bekendheid van het DigiTaalhuis en de inzet van Bibliotheek op school. Het Digitaalhuis heeft zich daarbij in 2019 verder ontwikkeld tot een samenwerkingsverband van (lokale) taalorganisaties en ondersteunt inwoners bij het leren van taal, rekenen en digitale (basis)vaardigheden. We kunnen spreken van verdieping op bestaande thema’s en verbreding op onder andere de thema’s geld en zorg. Tevens is de regionale aanpak volwasseneneducatie versterkt en hebben we ons lokale aanbod uitgebreid. De vastgestelde Nissewaardse aanpak anderstaligen draagt bij aan het voorkomen van laaggeletterdheid in de gemeente. Bibliotheek op school is in 2019 uitgebreid met zes scholen naar negentien in totaal. Van dit lopende schooljaar doen ook De Branding, De Rank 1 en 2, Paus Johannes, Morgenster, Marimba en Monseigneur Beckers mee.
  • Het nieuwe doelgroepenvervoer is ingevoerd en verloopt binnen de afgesproken normen, blijkt uit onderzoek wat door een extern bureau in samenwerking met de MRDH en de vervoerders is uitgevoerd. De gemeente zelf heeft een onderzoek onder de inwoners uitgevoerd, hierin zijn de vervoersgedragingen en -wensen aan de orde gesteld om de dienstverlening te stimuleren en te optimaliseren. Met het invoeren van het doelgroepenvervoer is de zelfredzaamheid van inwoners versterkt.
Deze pagina is gebouwd op 07/14/2020 13:02:46 met de export van 07/14/2020 12:58:50